Informujemy, że limit miejsc na szkolenie w dniu 23 listopada 2019 roku został wyczerpany.

Jeżeli zdałeś egzamin na prawo jazdy kategorii B w Warszawie i masz nie więcej niż 24 lata – zapraszamy do wzięcia udziału w bezpłatnym szkoleniu w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy w Modlinie.

Z inicjatywy Samorządu Województwa Mazowieckiego, Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Warszawie wraz z Mazowieckiem Centrum Polityki Społecznej ogłasza nabór na bezpłatne szkolenie profilaktyczne z techniki jazdy dla młodych kierowców w wieku 18-24 lata.  Szkolenie odbędzie się w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy w Modlinie w dniu 23 listopada 2019 roku – serdecznie zapraszamy.

Organizator zapewnia transport oraz wyżywienie.

Zgłoszenia przyjmowane są w WORD w Warszawie przy ulicy Odlewniczej 8 pok. 217.

Decyduje kolejność zgłoszeń – ilość miejsc ograniczona.

Więcej informacji można uzyskać w Wydziale Szkoleń i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego pod numer 22 59 76 741.

Szczegóły szkolenia i wszelkie niezbędne informacje znajdują się w Regulaminie.

Do pobrania:

Podczas pierwszych zajęć wychowania komunikacyjnego uczniowie I LO w Ciechanowie mogli wsiąść do symulatora dachowania i symulatora zderzeń. Nauczyli się m.in. tego jak prawidłowo zapiąć pasy. Zobaczyli też co się dzieje kiedy w samochodzie wybucha poduszka powietrzna. Wszystko to w ramach pilotażowego projektu, który da odpowiedź na pytanie jak mogłoby być na polskich drogach gdyby młodzież miała w szkole wychowanie komunikacyjne

Symulator zderzeń pozwolił uczniom na sprawdzenie tego jak działają pasy i jak należy je prawidłowo zapiać. Fot. brd24.pl

 

Przed wejściem do I LO im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie stanął symulator dachowania i symulator zderzeń. Uczniowie pod czujnym okiem prowadzących mogli sprawdzić co dzieje się w momencie kiedy dochodzi do dachowania. Przekonali się jakie znaczenia mają wówczas prawidłowo zapięte pasy i jak niebezpieczne dla pasażerów są w takiej sytuacji leżące luzem w samochodzie przedmioty, choćby tak niewielkie jak telefon.

 

Wychowanie komunikacyjne w Ciechanowie ma być prowadzone tak, by uczniowie się nie nudzili. Podczas pierwszych zajęć można było sprawdzić co dzieje się w samochodzie w czasie dachowania. Kolejka do symulatora była długa Fot. brd24.pl

Symulator zderzeń był z kolei dla uczniów okazją do sprawdzenia czy potrafią poprawnie zapiąć pasy. I choć licealiści samodzielnie zapinali je w samochodzie niezliczoną ilość razy, to okazało się, że nie wszyscy wiedzieli jak zrobić to prawidłowo. Dla wielu nową informacją było to, że pasów nie powinniśmy zapinać na kurtkę. – Jeśli jest zbyt zimno i nie możemy jej zdjąć w samochodzie to przynajmniej powinniśmy ją rozpiąć – tłumaczył uczniom Krzysztof Wójcik ekspert ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego z firmy IntroHL, który współprowadził zajęcia. Wyjaśniał, że w momencie zderzenia osoba która zapięła pasy siedząc np. w grubej zimowej kurtce może się z pasów wyślizgnąć.

Szkolna pracownia z symulatorem jazdy i fantomami

Do końca kwietnia grupę uczniów, którzy zgłosili się do pilotażowego programu wychowania komunikacyjnego czekają m.in. zajęcia z ekspertami od bezpieczeństwa ruchu drogowego, nauka pierwszej pomocy, spotkanie z policjantem, kierowcą rajdowym, psychologiem, a także ćwiczenia na symulatorze, który znalazł się w otwartej 11 października pracowni BRD. Pilotażowy program wychowania komunikacyjnego powstał w ramach współpracy WORD w Warszawie, WORD w Ciechanowie, Starostwa Powiatowego w Ciechanowie i I LO im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie.

– Młodzież na tych zajęciach nie będzie się nudzić. Są one zaplanowane w takich sposób, by młodzi ludzie chętnie na nie przychodzili. Do ich dyspozycji będą tablety z oprogramowaniem do nauki BRD. Pracownia BRD została wyposażona nie tylko w symulator jazdy. Młodzież będzie uczyć się pierwszej pomocy zużyciem fantomów, defibrylatora. Dzięki alko goglom uczestnicy zajęć doświadczą tego jak niebezpieczna jest jazda pod wpływem alkoholu  – zapowiada Rafał Grodzicki, kierownik Wydziału Szkoleń i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego WORD w Warszawie. Podkreśla, że zwieńczeniem zajęć ma być zdobycie przez uczestników prawa jazdy kategorii B.

 

Symulator poduszki powietrznej. Uczniowie dowiedzieli się, że rozwija się ona z prędkością 300 km/h. Fot. brd24.pl

– Bardzo się cieszę, że ten program jest realizowany w naszej szkole zwłaszcza, że to pierwsze Młodzieżowe Centrum BRD w Polsce – mówi Marzanna Zmysłowska, dyrektor I LO w Ciechanowie. – Ten pilotażowy projekt ma służyć przede wszystkim poprawie bezpieczeństwa młodzieży. Licealiści chcą mieć  prawo jazdy jak najszybciej. W momencie ukończenia 18 lat chcą zdać egzamin teoretyczny i jak najszybciej podejść do egzaminu praktycznego. Jazdę samochodem postrzegają jako przyjemność i ułatwienie w codziennym funkcjonowaniu. Te zajęcia mają im jednak uzmysłowić jakie niebezpieczeństwa niesie za sobą nieuważne korzystanie z drogi czy nieprzestrzeganie przepisów – zaznacza dyrektor placówki.

Udział w zajęciach jest dobrowolny. To uczniowie wraz z rodzicami decydowali czy będą uczestniczyć w dodatkowych zajęciach z wychowania komunikacyjnego.  Marzanna Zmysłowska zaznacza, że do programu zgłosiło się więcej osób niż początkowo zakładano. Na udział w lekcjach wychowania komunikacyjnego zdecydowało się ponad 20 uczniów.

Pracownię BRD w ciechanowskim liceum otwarto uroczyście 11 października. Fot. I LO im. Zygmunt Krasińskiego

 

– Chciałbym zdobyć prawo jazdy bez wielokrotnego podchodzenia do egzaminu i dlatego zapisałem się na te zajęcia – mówi Dawi z klasy II a ciechanowskiego liceum. Nie ukrywa, że interesuje go nie tylko zdanie egzaminu, ale także to by w przyszłości jeździć bezpiecznie. – To bardzo przykre, że po naszych ulicach jeżdżą źle przygotowani kierowcy, powodujący wypadki, w których giną ludzie. Mogę powiedzieć, że ja już dzisiaj, na pierwszych zajęciach nauczyłem się kilku ważnych rzeczy jeśli chodzi o bezpieczeństwo za kierownicą – podkreśla.

Zdobędą prawo jazdy, będą monitorowani

Uczniowie, którzy zgłosili się do pilotażowego projektu wychowania komunikacyjnego będą mogli podejść do teoretycznego egzaminu na prawo jazdy bez konieczność udziału w szkoleniu z teorii w Ośrodku Szkolenia Kierowców. Szkołę jazdy, w której będą uczyć się jazdy samochodem wybierze dyrekcja szkoły wraz z radą rodziców. – Będziemy monitorować to jak uczestnicy tych pilotażowych zajęć zdali egzaminy na prawo jazdy w porównaniu do tych, którzy uczyli się tylko w Ośrodku Szkolenia Kierowców.  Kiedy już dobędą uprawnienia będziemy sprawdzać jakimi są kierowcami – czy powodują wypadki, przekraczają prędkość, dostają mandaty – zapowiada Rafał Grodzicki.

Wyniki pilotażu mogą dać odpowiedź na pytanie jakich mielibyśmy kierowców gdyby wychowanie komunikacyjne było obowiązkowym przedmiotem szkolnym zaliczanym na ocenę. Od lat mówi się o potrzebie wprowadzenia oddzielnego przedmiot z zakresu BRD. Do tej pory elementy  wychowania komunikacyjnego pojawiają się jedynie w ramach innych lekcji.

Agnieszka Niewińska

Tekst powstał we współpracy z WORD w Warszawie

Materiał powstał we współpracy z portalem.

BRD24 logo

Szanowni Państwo,

informujemy, że od dnia 15 listopada 2019 roku, działając w oparciu o § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów  dokumentów  stosowanych w tych sprawach (Dz. U. z 2019 r. poz. 1206), z uwagi na zbliżający się okres zimowy uniemożliwiający bezpieczne prowadzenie egzaminów, WORD w Warszawie zawiesza do odwołania realizację egzaminów praktycznych na prawo jazdy kategorii A, A1, A2 i AM.

Egzaminy teoretyczne w zakresie ww. kategorii realizowane będą bez zmian.

Egzaminowanie w ww. kategoriach zostanie wznowione, z chwilą ustania przyczyn zawieszenia egzaminów.

Instruktorzy doskonalenia techniki jazdy z Toru Modlin przeszkolili pierwszą grupę kierowców w wieku 18-24 lata. Najmniej doświadczeni za kierownicą mogli nabyć nowe umiejętności dzięki pilotażowemu programowi mazowieckiego samorządu realizowanemu we współpracy z Wojewódzkimi Ośrodkami Ruchu Drogowego oraz Mazowieckim Centrum Polityki Społecznej

Zdjęcie

Najmłodsi kierowcy w wieku 18-24 lata doskonalili umiejętności pod okiem instruktorów doskonalenia techniki jazdy. Fot. Tor Modlin

Kilkudziesięciu młodych kierowców w wieku 18-24 lata wzięło udział w profesjonalnym szkoleniu w ośrodku doskonalenia techniki jazdy Tor Modlin. Za kierownicą mogli usiąść w towarzystwie instruktorów Toru Modlin.Pod ich nadzorem młodzi kierowcy wykonywali ćwiczenia m.in. poruszali się po okręgu czy na wzniesieniu na płycie poślizgowej, wykonywali slalom ćwicząc sprawność rąk.

Instruktorzy pracę z uczestnikami szkolenia zaczynali od nauki właściwej pozycji jaką należy przyjąć za kierownicą.Jak się okazuje nawet doświadczeni kierowcy nie wiedzą, jak właściwie należy usiąść za kierownicą.

Psycholog transportu: ważny jest respekt na drodze

Szkolenie obejmowało także zajęcia z neuropsychologiem. – Dużo czasu poświeciliśmy rozmowom na temat małego doświadczenia za kierownicą, którego z czasem młodym kierowcom będzie przybywać – mówi Waldemar Chromiński, neuropsycholog, psycholog transportu, który poprowadził zajęcia z młodymi kierowcami podczas szkolenia na Torze Modlin. – Ważnym tematem była kwestia respektowania innych uczestników ruchu drogowego. Młodzi ludzie mają zdolność do bardzo szybkiego przetwarzania informacji. Muszą sobie jednak zdawać sprawę z tego, że ta zdolność nie dotyczy wszystkich uczestników ruchu drogowego. Tymczasem bezpieczeństwo wymaga tego żebyśmy na drodze ze sobą współpracowali.

Zdjęcie

Uczestnicy szkolenia wzięli udział w zajęciach z psychologiem transportu. Fot. Tor Modlin

Waldemar Chromiński podkreśla, że uczestnicy szkolenia mieli otwarte głowy, byli ciekawi, zadawali interesujące pytania. – Na szkolenie zgłosili się z własnej woli, więc były to osoby szczególnie zainteresowane kwestiami bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Takie poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności przez młodych kierowców powinno być jednak masowe. Wypadki w dużej mierze dotyczą właśnie tej grupy kierujących z czego oni sami nie zdają sobie sprawy. Uczestnicy szkolenia byli bardzo zdziwieni faktem, że wypadki drogowe są pierwszą przyczyną śmierci wśród osób w ich grupie wiekowej – podkreśla psycholog transportu.

Mazowsze wskazuje grupy największego ryzyka

Szkolenia w ośrodku doskonalenia techniki jazdy Tor Modlin, to efekt pilotażowego programu mazowieckiego samorządu. Realizowany jest we współpracy z Wojewódzkimi Ośrodkami Ruchu Drogowego. Tomasz Matuszewski, wicedyrektor WORD Warszawa i Zastępca SekretarzaMazowieckiej Rady BRD podkreśla, że samorząd województwa mazowieckiego od samego powstania przywiązywał ogromną wagę do bezpieczeństwa na drogach.

– Analizowaliśmy to jakich grup uczestników ruchu drogowego dotyczy zwiększone ryzyko jeśli chodzi o zdarzenia drogowe. Zwróciliśmy uwagę, że taką zagrożoną grupą są dzieci i młodzież – szczególnie z obszarów wiejskich – w drodze do szkoły, a także seniorzy za kierownicą oraz grupa najmniej doświadczonych kierowców w wieku 18-24 lata.Samorząd szukał metody, która temu zaradzi i tę metodę znalazł – podkreśla Tomasz Matuszewski i tłumaczy, że dzieci i młodzież od 20 lat są szkolone i wyposażane w odblaski. W odniesieniu do seniorów i najmłodszych kierowców przygotowano pilotażowy program szkoleń, które realizowane są na Torze Modlin.

Zdjęcie

W 15 szkoleniach dla osób  wieku powyżej 55 lat od sierpnia udział wzięło przeszło 700 osób. Teraz rozpoczęły się szkolenia dla kierowców w wieku 18-24 lata. Osoby, które chciałyby wziąć w nich udział powinny zgłaszać się do WORD-ów działających na terenie ich miejsca zamieszkania. Szkolenie jest bezpłatne.

Agnieszka Niewińska

Tekst powstał we współpracy z WORD w Warszawie

Materiał powstał we współpracy z portalem.

BRD24 logo

Tym razem w szkoleniu kierowców którzy ukończyli 55 rok życia uczestniczyli mieszkańcy  z gminy Raciąż.

Samorząd województwa mazowieckiego dostrzegając niepokojący wzrost zdarzeń drogowych z udziałem osób starszych przystąpił do realizacji innowacyjnego projektu z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego skierowanego do tej grupy społecznej. Policyjne statystyki dotyczące wypadków z udziałem seniorów jednoznacznie wskazują potrzebę podjęcia zdecydowanych działań oraz poszukiwania nowej formuły szkleń.

Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez kształtowanie prawidłowych postaw oraz uświadomienie zagrożeń wynikających z uczestnictwa w ruchu drogowym.