Czym jest BRD
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego opracowany został: „Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2021-2030”, który jest kompleksową strategią poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach do 2030 roku.
Strategia poprawy BRD wyznacza działania, których celem jest zmniejszenie o 50% liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych do 2030 r. (rok bazowy to 2019).
NPBRD 2021-2030 zakłada dwa główne priorytety do osiągnięcia w 2030 roku: / ograniczenie liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych o 50% w porównaniu z rokiem 2019, tj. nie więcej niż 1455 ofiar śmiertelnych, / ograniczenie liczby ofiar ciężko rannych w wypadkach drogowych o 50% w porównaniu z rokiem 2019, tj. nie więcej niż 5317 osób ciężko rannych.
W przyjętej do 2050 r. wizji polskiej polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego założono całkowite wyeliminowanie ofiar śmiertelnych i ciężko rannych (zgodne z europejską polityką transportową Wizji Zero).
NPBRD 2021-2030 został przygotowany w oparciu o międzynarodowe wytyczne w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego tj. zasadę systemowego podejścia do zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego oraz ideę Bezpiecznego Systemu (idea zakłada, że człowiek popełnia błędy, należy więc tak tworzyć system: droga-pojazd-człowiek, by w momencie wypadku zminimalizować jego skutki).
Działania strategiczne w NPBRD opierają się na 5 podstawowych filarach bezpieczeństwa, którymi są:
- system zarządzania BRD,
- bezpieczny człowiek,
- bezpieczna infrastruktura,
- bezpieczny pojazd,
- ratownictwo i opieka powypadkowa.
Osiągnięcie celu NPBRD 2021-2030 będzie możliwe, jeżeli wszyscy interesariusze Programu przyjmą wspólne podejście do problematyki wypadków drogowych i zobowiązanie zdecydowanych działań w kierunku poprawy BRD.
W ten sposób osiągnięty zostanie efekt synergii, wynikający z skoordynowanych działań oraz wzajemnego wsparcia kluczowych partnerów odpowiedzialnych za realizację przedsięwzięcia.
Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2021-2030 jest programem wyznaczającym kierunek, w jakim należy podążać, by osiągnąć zamierzone cele. Konkretne działania zostaną określone w programach realizacyjnych przyjętych na konkretne lata.
Na podstawie NPBRD 2021-2030 został przygotowany został opracowany „Program realizacyjny na lata 2024-2025 do Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2021-2030”, który zakłada konkretne cele oraz wskazuje priorytety działań, których wdrożenie powinno w efekcie doprowadzić do znacznej poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach.
„Program Realizacyjny na lata 2024 – 2025”, to dokument, który stanowi dwuletni plan działań, przygotowany z uwzględnieniem wszystkich filarów i jest ukierunkowany na przyjęte dla danego okresu priorytety.
Adresatami Programu są wszyscy odpowiedzialni za bezpieczeństwo ruchu drogowego w Polsce, a więc m.in. parlamentarzyści, przedstawiciele samorządów, zarządców dróg, projektantów dróg, służb nadzoru, jak również wszyscy uczestnicy ruchu drogowego.
Mając na względzie powyższe założenia, Program Realizacyjny 2024 - 2025 zawiera:
- informację o przyjętych, krótkookresowych priorytetach:
- informację nt. zadań przypisanych zgodnie z filarami NPBRD 2021-2030 i uwzględniających zdefiniowane priorytety oraz kierunki działań,
- informację nt. liderów poszczególnych zadań,
- informację nt. terminów realizacji poszczególnych zadań (lata 2024 – 2025),
- wskaźniki oceny stopnia realizacji zadania oraz ranking ważności zadań,
- informację nt. źródła finansowania zadań.
Mazowiecki Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
Na podstawie uchwały nr 2/2023 z dnia 13 czerwca 2023 roku Mazowieckiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przyjęło do realizacji Mazowiecki Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego dla Województwa Mazowieckiego na lata 2023 – 2030.
Opracowano i wdrożono do realizacji Strategię poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na obszarze województwa mazowieckiego w latach 2023 - 2030. Województwo mazowieckie, w zakresie prac związanych z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego, jako naczelny priorytet przyjmuje ochronę życia i zdrowia jego uczestników. Bezpieczny człowiek jest podmiotem wszystkich działań podejmowanych w ramach podejścia Bezpieczny system.
W Strategii przyjęto dwa główne cele strategiczne które mają być osiągnięte przez województwo do 2030 roku. Pierwszy cel to coroczne sukcesywne zmniejszanie liczby ofiar śmiertelnych oraz drugi, zmniejszanie liczby ciężko rannych.
Cele strategiczne dla województwa mazowieckiego:
- Zmniejszenie, w porównaniu do 2021 roku liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych o 50 %, tj. do nie więcej niż 185 ofiar w 2030 roku.
- Zmniejszenie, w porównaniu do 2021 roku liczby ofiar ciężko rannych wypadków drogowych o 50 %, tj. do nie więcej niż 350 ofiar w 2030 roku.
Struktura Programu - Struktura Programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie województwa mazowieckiego wynika z Narodowego Programu BRD 2013 – 2020 jest oparta na pięciu podstawowych filarach działań w poszczególnych obszarach:
- efektywny system zarządzania BRD,
- bezpieczny człowiek,
- bezpieczna droga,
- bezpieczny pojazd,
- ratownictwo i opieka powypadkowa.
Do każdego filaru zostały przypisane priorytety, a w każdym filarze wyróżniono konkretne działania w podziale na inżynierię, nadzór i edukację. Inżynierię zdefiniowaną jako rozwiązania techniczne, np. sieci drogowej lub pojazdów, które chronią kierowców, pasażerów i pozostałych uczestników ruchu drogowego oraz zmniejszają ciężkość ewentualnego zdarzenia; nadzór - rozumiany kontrolę uprawnionych do tego służb mająca na celu egzekwowanie istniejących przepisów i zapobieganie ich łamaniu oraz edukację - rozumianą jako kompleksowy proces podnoszenia świadomości o zagrożeniach w ruchu drogowym poprzez poznanie i zrozumienie ryzyka. Celem działań edukacyjnych jest zmiana postaw i zachowań na poziomie indywidualnego uczestnika ruchu drogowego, ale także społeczności lub organizacji.
Mazowiecki Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2023-2030 będzie podlegać stałej ewaluacji. Wnioski z ewaluacji będą podstawą opracowania szczegółowych programów realizacyjnych oraz ewentualnych korekt MPBRD 2022-2030.
WORD Warszawa - Wojewódzki Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie jest inicjatorem wielu innowacyjnych działań podejmowanych na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w naszym regionie. Priorytetem w tych działaniach jest promowanie bezpiecznych zachowań wszystkich uczestników ruchu drogowego w tym edukacja i szkolenie dzieci i młodzieży.
Wpisujemy nasze działania w system działań Samorządu Województwa Mazowieckiego współpracując w tym zakresie z wieloma podmiotami działającymi na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w naszym województwie takimi jak Mazowiecka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Policja, Mazowieckie Kuratorium Oświaty, Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Służba Więzienna, a także inne instytucje i stowarzyszenia działające na terenie Mazowsza i kraju.
W naszej opinii jedynie współdziałanie i zaangażowanie wszystkich ww. podmiotów pozwoli na zrealizowanie założonego celu zawartego w Narodowym Programie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2021 - 2030 a także Strategii poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na obszarze województwa mazowieckiego w latach 2023 - 2030.
Do pobrania: