Ostatnie Aktualności
-
20.11.2024
-
12.11.2024
-
06.11.2024
-
04.11.2024
-
27.10.2024
-
30.09.2024
-
16.09.2024
-
12.09.2024
-
06.09.2024
-
06.09.2024
Media o nas - BRD24.pl - Wychowanie komunikacyjne w ciechanowskim liceum. Ruszył pilotażowy program
Podczas pierwszych zajęć wychowania komunikacyjnego uczniowie I LO w Ciechanowie mogli wsiąść do symulatora dachowania i symulatora zderzeń. Nauczyli się m.in. tego jak prawidłowo zapiąć pasy. Zobaczyli też co się dzieje kiedy w samochodzie wybucha poduszka powietrzna. Wszystko to w ramach pilotażowego projektu, który da odpowiedź na pytanie jak mogłoby być na polskich drogach gdyby młodzież miała w szkole wychowanie komunikacyjne.
Symulator zderzeń pozwolił uczniom na sprawdzenie tego jak działają pasy i jak należy je prawidłowo zapiać. Fot. brd24.pl
Przed wejściem do I LO im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie stanął symulator dachowania i symulator zderzeń. Uczniowie pod czujnym okiem prowadzących mogli sprawdzić co dzieje się w momencie kiedy dochodzi do dachowania. Przekonali się jakie znaczenia mają wówczas prawidłowo zapięte pasy i jak niebezpieczne dla pasażerów są w takiej sytuacji leżące luzem w samochodzie przedmioty, choćby tak niewielkie jak telefon.
Wychowanie komunikacyjne w Ciechanowie ma być prowadzone tak, by uczniowie się nie nudzili. Podczas pierwszych zajęć można było sprawdzić co dzieje się w samochodzie w czasie dachowania. Kolejka do symulatora była długa Fot. brd24.pl
Symulator zderzeń był z kolei dla uczniów okazją do sprawdzenia czy potrafią poprawnie zapiąć pasy. I choć licealiści samodzielnie zapinali je w samochodzie niezliczoną ilość razy, to okazało się, że nie wszyscy wiedzieli jak zrobić to prawidłowo. Dla wielu nową informacją było to, że pasów nie powinniśmy zapinać na kurtkę. – Jeśli jest zbyt zimno i nie możemy jej zdjąć w samochodzie to przynajmniej powinniśmy ją rozpiąć – tłumaczył uczniom Krzysztof Wójcik ekspert ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego z firmy IntroHL, który współprowadził zajęcia. Wyjaśniał, że w momencie zderzenia osoba która zapięła pasy siedząc np. w grubej zimowej kurtce może się z pasów wyślizgnąć.
Szkolna pracownia z symulatorem jazdy i fantomami
Do końca kwietnia grupę uczniów, którzy zgłosili się do pilotażowego programu wychowania komunikacyjnego czekają m.in. zajęcia z ekspertami od bezpieczeństwa ruchu drogowego, nauka pierwszej pomocy, spotkanie z policjantem, kierowcą rajdowym, psychologiem, a także ćwiczenia na symulatorze, który znalazł się w otwartej 11 października pracowni BRD. Pilotażowy program wychowania komunikacyjnego powstał w ramach współpracy WORD w Warszawie, WORD w Ciechanowie, Starostwa Powiatowego w Ciechanowie i I LO im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie.
– Młodzież na tych zajęciach nie będzie się nudzić. Są one zaplanowane w takich sposób, by młodzi ludzie chętnie na nie przychodzili. Do ich dyspozycji będą tablety z oprogramowaniem do nauki BRD. Pracownia BRD została wyposażona nie tylko w symulator jazdy. Młodzież będzie uczyć się pierwszej pomocy zużyciem fantomów, defibrylatora. Dzięki alko goglom uczestnicy zajęć doświadczą tego jak niebezpieczna jest jazda pod wpływem alkoholu – zapowiada Rafał Grodzicki, kierownik Wydziału Szkoleń i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego WORD w Warszawie. Podkreśla, że zwieńczeniem zajęć ma być zdobycie przez uczestników prawa jazdy kategorii B.
Symulator poduszki powietrznej. Uczniowie dowiedzieli się, że rozwija się ona z prędkością 300 km/h. Fot. brd24.pl
– Bardzo się cieszę, że ten program jest realizowany w naszej szkole zwłaszcza, że to pierwsze Młodzieżowe Centrum BRD w Polsce – mówi Marzanna Zmysłowska, dyrektor I LO w Ciechanowie. – Ten pilotażowy projekt ma służyć przede wszystkim poprawie bezpieczeństwa młodzieży. Licealiści chcą mieć prawo jazdy jak najszybciej. W momencie ukończenia 18 lat chcą zdać egzamin teoretyczny i jak najszybciej podejść do egzaminu praktycznego. Jazdę samochodem postrzegają jako przyjemność i ułatwienie w codziennym funkcjonowaniu. Te zajęcia mają im jednak uzmysłowić jakie niebezpieczeństwa niesie za sobą nieuważne korzystanie z drogi czy nieprzestrzeganie przepisów – zaznacza dyrektor placówki.
Udział w zajęciach jest dobrowolny. To uczniowie wraz z rodzicami decydowali czy będą uczestniczyć w dodatkowych zajęciach z wychowania komunikacyjnego. Marzanna Zmysłowska zaznacza, że do programu zgłosiło się więcej osób niż początkowo zakładano. Na udział w lekcjach wychowania komunikacyjnego zdecydowało się ponad 20 uczniów.
Pracownię BRD w ciechanowskim liceum otwarto uroczyście 11 października. Fot. I LO im. Zygmunt Krasińskiego
– Chciałbym zdobyć prawo jazdy bez wielokrotnego podchodzenia do egzaminu i dlatego zapisałem się na te zajęcia – mówi Dawi z klasy II a ciechanowskiego liceum. Nie ukrywa, że interesuje go nie tylko zdanie egzaminu, ale także to by w przyszłości jeździć bezpiecznie. – To bardzo przykre, że po naszych ulicach jeżdżą źle przygotowani kierowcy, powodujący wypadki, w których giną ludzie. Mogę powiedzieć, że ja już dzisiaj, na pierwszych zajęciach nauczyłem się kilku ważnych rzeczy jeśli chodzi o bezpieczeństwo za kierownicą – podkreśla.
Zdobędą prawo jazdy, będą monitorowani
Uczniowie, którzy zgłosili się do pilotażowego projektu wychowania komunikacyjnego będą mogli podejść do teoretycznego egzaminu na prawo jazdy bez konieczność udziału w szkoleniu z teorii w Ośrodku Szkolenia Kierowców. Szkołę jazdy, w której będą uczyć się jazdy samochodem wybierze dyrekcja szkoły wraz z radą rodziców. – Będziemy monitorować to jak uczestnicy tych pilotażowych zajęć zdali egzaminy na prawo jazdy w porównaniu do tych, którzy uczyli się tylko w Ośrodku Szkolenia Kierowców. Kiedy już dobędą uprawnienia będziemy sprawdzać jakimi są kierowcami – czy powodują wypadki, przekraczają prędkość, dostają mandaty – zapowiada Rafał Grodzicki.
Wyniki pilotażu mogą dać odpowiedź na pytanie jakich mielibyśmy kierowców gdyby wychowanie komunikacyjne było obowiązkowym przedmiotem szkolnym zaliczanym na ocenę. Od lat mówi się o potrzebie wprowadzenia oddzielnego przedmiot z zakresu BRD. Do tej pory elementy wychowania komunikacyjnego pojawiają się jedynie w ramach innych lekcji.
Agnieszka Niewińska
Materiał powstał we współpracy z portalem